donderdag 11 oktober 2012

Building a Straw Bale Roundhouse


Hier zijn we op zoek naar hout, voor het dak, voor het strobalen huisje. Het idee is om zo ecologisch mogelijk te bouwen aan een huisje dat één is met haar omgeving.



Eucalyptushout uit de regio.

Gebruikte autobanden.
Dit is de plek. 

De recycle banden worden gebruikt voor de fundering.
 De banden zijn gevuld met grind.
Eindelijk!

We testen alvast de kwaliteit van de grond.


En uit een test blijkt dat de grond, waar het huisje wordt gebouwd, de juiste verhouding zand/klei heeft. Gemengd met stro kan het gebruikt worden om de strobalen muren mee te pleisteren.



De 130 balen worden gelost.




Voor iedereen is er wel wat te doen.



De kippen hebben het stro ook gevonden.









Reciprocal constructie.

.

Het hout is behandeld met boorzout en lijnzaadolie.


 






De muren zijn "ingepakt" met gaas.



En de eerste pleisterlaag, van zand en kalk, wordt stevig in het stro gedrukt.




Op de houten planken ligt een wortelbestendig vijverdoek.


Het dak bedekken we met aarde.




En de kippen: die zijn er weer als de kippen bij!



De eerste kleilaag wordt erop gesmeerd. 


Een mengsel van aarde, zand en stro.


 We boetseren de 2e laag erop. 


Het mengen van aarde, zand en stro gaat het fijnst met je voeten op een groot zeil. Stampen, water erbij, omrollen en weer stampen.   



Om scheuren in het eindreultaat te minimaliseren, 
zijn de verhoudingen van aarde, zand, stro en water heel belangrijk. 

  
 Op de buitenkant smeren we de afwerklaag.
Zand, aarde, kalk, lijnzaadolie en zonnenbloemolie.
En flink nat houden voor de hechting. 



Laat de regen maar komen!


En nu de vloer van klei. 
Een laag van de vloer is afgegraven en gezeefd.
Met kleitegels uit Santa Catarina zijn vakken gemaakt.
 Deze worden gevuld met een kleimengsel van de eerder afgegraven grond.


Keukentje van klei geboetseerd.


Een oude staldeur is verhuisd naar de hut.


De kleivloer met een paar lagen lijnzaadolie, wonderolie!


En de regen is gekomen. Lente in zuid Portugal.


5 opmerkingen:

  1. dag Rico en Jacqueline,
    ik wil begin maart even naar het zuiden van Portugal en ik vroeg me af of jullie wat hulp kunnen gebruiken bij het bouwen van de yurt of andere projecten ? Ik hoor het graag.
    Groet,
    Baukje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo
    thanks for sharing diese gebucht ist gut und wow what a lovely pic ... its Lüking total verträumt .... thanks for sharing diese wunderbaren Bilder.
    houten planken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow!!!! Wat gaaf! Zo neuzend op het net kwam ik dit tegen. direct heb ik een vraag.
    Hoe ging het opbrengen van het leem direct op de baken stro.

    waarom deze vraag?
    Ik ben in de Cz een huis aan het bouwen op autobanden van stro.
    ik twijfel of ik osb tegen de wanden ga zetten en dat ga stuken met leem of direct op de leem. ik bouw het huis in een oude oods. deze gaat gesloopt worden als het huis klaar is.

    mail. info.beleven@gmail.com

    groet
    Eric

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al een poos terug vond ik deze blog en was meteen verkocht! Momenteel wonen we in een gewone yurt, maar tzt, als we een mooi eigen plekje gevonden hebben wil ik graag zoiets als jullie bouwen. Echt prachtig vind ik het <3
    Ben stiekem wel heel nieuwsgierig naar meer foto's eigenlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Dear,

    i Like Your Blog Very Much..I see Daily Your Blog ,is A Very Useful For me.

    Ontdek onze nieuw gebouwde vakantiewoning & Vakantiewoning Portugal . Portugalvilla aanbod Prachtige oude kastelen en kerken, adembenemende bergzichten.

    Visit Now - http://www.portugalvilla.eu/

    BeantwoordenVerwijderen